בעולם הדיגיטלי של ימינו, שיטות השיווק המסורתיות התפתחו כדי להתאים לשינויים הטכנולוגיים שהביאה עמה החדשנות. שיטה כזו שכבשה את עולם השיווק בסערה היא שיווק על ידי משפיענים וסלבריטאים. אסטרטגיה זו מעסיקה אנשים המבוקשים בחברה כמו משפיעני מדיה חברתית, ידוענים או אישי ציבור, כדי לתמוך או לקדם מוצרים או שירותים של מותג. איך זה קורה, מאיפה מתחילים ולמה באמת יש לכך אפקטיביות? מיד תגלו.
הצמיחה של פלטפורמות המדיה החברתית והאינטרנט הולידה עידן חדש של משפיענים וסלבריטאים, הכולל כוכבי יוטיוב, דוגמניות אינסטגרם, בלוגרים ואושיות דיגיטליות אחרות. ככל שאנשים מבלים יותר ויותר זמן מול המסכים, עם הזמן הם מפתחים חיבור עמוק כלפי משפיענים אלו ולמעשה עוקבים אחר כל נושא שהם מעלים, מתקשרים ומשווקים. למשפיענים אלה יש אלפי עד מיליוני עוקבים ומותגים זיהו את המגמה הזו וממנפים את המשפיענים הללו כדי להתחבר לקהלי היעד שלהם.
אך לא מדובר בצעד שיווקי חדש כלל וכלל. שיווק באמצעות מפורסמים הוא מושג שקיים כבר כמה עשורים. בגישה זו, מותג משייך את המוצרים או השירותים שלו לסלבריטאי ידוע, בתקווה להעביר חלק מהתהילה, הפיתוי והכריזמה שלו לתדמית המותג שלו. הצלחת השיווק של סלבריטאים מסתמכת במידה רבה על חיבור בין המותג לידוען. חיבור שבו רגשות חיוביים הקשורים לסלבריטאי יכולים לעבור למוצר.
בעוד שגם למשפיענים וגם לסלבריטאים יכולה להיות השפעה משמעותית על קידום המותג, ישנם כמה הבדלים מכריעים בין השניים. טווח ההגעה, המעורבות, הזמינות והאפקטיביות.
משפיענים עם ספירת עוקבים שנעה בין 1,000 ל-100,000, נוטים להיות בעלי קהל 'נישה' אך מאד מעורב. העוקבים שלהם חולקים בדרך כלל עניין משותף, מה שהופך את שיווק המשפיענים לבחירה אידיאלית למיקוד לפי פלחים ספציפיים. מצד שני, לסלבריטאים יש בדרך כלל בסיס עוקבים רחב ומגוון, מה שיכול להועיל למותגים המחפשים מודעות רחבה.
יתרה מכך, משפיענים נתפסים לעתים קרובות יותר "מחוברים" למותגים שהם מפרסמים מאשר מפורסמים. הם נתפסים כאנשים רגילים מן השורה שחולקים את החוויות והחיים שלהם עם העוקבים, מה שמטפח תחושה חזקה יותר של חיבור ואמון. עם זאת, סלבריטאים זוכים לעתים קרובות לתחושה שהם מעל הקהל שלהם ועלולים להיראות בלתי ניתנים להשגה, אם כי מעמדם הגבוה והקסם שלהם יכולים לשפר את היוקרה של המותג.
מבחינת עלות ואפקטיביות, שיווק משפיענים הוא לרוב המוביל בעניין זה. שיתוף פעולה עם משפיענים להם עד 100 אלף עוקבים הוא בדרך כלל פחות יקר מאשר שיתוף פעולה עם ידוען בעל פרופיל גבוה. עם זאת, טווח ההגעה וההשפעה המשמעותיים של המלצות מפורסמים יכולים להפוך את ההשקעה לכדאית עבור מותגים המכוונים לקמפיינים בקנה מידה גדול.
בביצוע נכון, שיווק משפיענים וסלבריטאים יכול להביא ליתרונות משמעותיים עבור המותגים המבקשים אותו. אסטרטגיות אלו יכולות להוביל להגברת המודעות למותג, שיפור תדמית המותג, הגברת המכירות ושיפור נאמנות הלקוחות.
בנוסף, טכניקות אלו יכולות להציע למותג שפה בגובה העיניים מה שהופך אותו ליותר אטרקטיבי לקהל היעד שלו. פרסום על ידי משפיענים וידוענים שמביא חוויות אישיות ועדויות משותפות יכול להפוך את המוצרים או השירותים ליותר מחברים ואמינים ותוך כך גם להגביר את אמון הצרכנים במותג.
העתיד של שיווק משפיענים וסלבריטאים נראה מבטיח, עם עלייתן של פלטפורמות וטכנולוגיות חברתיות חדשות העולם הזה ממשיך להתפתח ולהשתדרג. משפיענים וירטואליים והולוגרמות של ידוענים, למשל, מתחילים לצבור פופולריות. דמויות שנוצרו בצורה דיגיטלית מציעות את היתרונות של שני העולמות: הזמינות של משפיענים וזוהר הידוענים, ללא סיכונים של טעויות אנוש או שערוריות אלו ואחרות שלעיתים מורידות תנועה מהמותגים.
שיווק באמצעות ידוענים ומשפיענים היא אסטרטגיה חזקה הממנפת את הפופולריות והאמון שנבנה על ידי דמויות ידועות כדי לקדם את המוצרים או השירותים של המותג. הבחירה בין שיטות אלו תלויה ביעדי המותג, בקהל היעד ובתקציב שהוקצב עבור השיווק. עם זאת, בלי קשר לבחירה, זה כן חשוב ששיתוף הפעולה יתיישר עם ערכי המותג ותדמיתו כדי שהאסטרטגיה תהיה אפקטיבית. חוסר התאמה יכול להוביל לחוסר אמון של הצרכנים ולתפיסות מותג שליליות.
מותגים חייבים גם לזכור שבעידן זה של שקיפות, הצרכנים מחליטים יותר לגבי טקטיקות שיווקיות. הם מעריכים את האותנטיות ומהירים לזהות ולדחות המלצות תסריטאיות או כפויות. לכן, משפיענים או סלבריטאים שמשתמשים באמת ומעריכים את המוצר או השירות שהם תומכים בו יכולים לספק מבצעים משכנעים ויעילים יותר.
בעוד שהכלים והערוצים עשויים להתפתח, עקרון השיווק נשאר זהה. מינוף האמון והפנייה, השאיפה להתחבר לצרכנים ולקדם מותג. בין אם באמצעות ידוען זה או אחר, ובין באמצעות משפיע ברשתות החברתיות כמו אינסטגרם פייסבוק ועוד, מותגים יכולים להשתמש באסטרטגיה זו ביעילות כדי להגיע לקהל היעד שלהם, להגביר את המוניטין ולהניע את העסק קדימה.
ההבדל העיקרי טמון באופי היחסים שיש למשפיענים וסלבריטאים עם העוקבים שלהם. משפיעים נתפסים לעתים קרובות כעמיתים ויש להם קהל מאד מעורב ונישה הסומך על הדעות שלהם. מצד שני, סלבריטאים הם לרוב דמויות מושבעות שיש להן בסיס עוקבים רחב ומגוון. התמיכה שלהם יכולה לשפר את היוקרה של המותג ולספק מודעות רחבה.
מותגים צריכים לקחת בחשבון גורמים כמו קהל היעד, יעדי מסע הפרסום, תקציב והתאמה למותג. לדוגמה, אם המותג רוצה להתמקד בקהל יעד ספציפי או עובד עם תקציב מוגבל, אז משפיענים יכולים להיות האפשרות הטובה יותר. עם זאת, אם המטרה היא ליצור מודעות רחבה למותג או לשפר את יוקרת המותג, ידוענים יכולים להיות יעילים יותר.
כך או כך, כאשר אתם מתחילים תהליך שיווק עם מובילי דעת קהל ועל ידי משפיענים ומפורסמים מומלץ להיעזר באנשי שיווק מקצועיים שיכולים לתווך ביניכם, לקשר, וכמובן להביא להסכם שבו שני הצדדים יהיו מרוצים. כי המטרה היא משותפת.
רגע! כבר הולכים?
תחשבו על זה: לא תרצו לדעת איך לגרום לעסק שלכם לזנק?
מקבלים עכשיו שיחת ייעוץ ח-י-נ-ם!
אז מה יש לך להפסיד?